Workshops 

Gecombineerde workshop Dans en bodypaint

De aborigines gebruiken in hun dans ondermeer dieren imitaties. De bewegingen in de Aboriginal dans zijn zeer goed te gebruiken als basis voor streetdance, breakdance en urban. Dieren imitaties worden gemengd met deze dansvormen, en de kinderen worden een breed scala van bewegingen geleerd waarbij het ritme centraal staat.

Het resultaat zijn zogenaamde dance-challenges, je daagt een ander uit met jouw bewegingen. ( geďnspireerd op Chemical Brothers Calvanise Clip). Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van bodypaints.

Body Paint

Body paint bepaalt je identiteit, je plaats in de groep. Met body paint maak je symbolen op je lichaam die je verbinden met je omgeving, je familie, elementen in het land, jouw persoonlijke symbolen. Het is te vergelijken met Graffity in de grote stad, of natuurlijk met tattooing.

 Didgeridu Workshop:

De didgeridoo is een primair instrument dat bijna elk ander instrument kan begeleiden. Het is sterk een ritmisch instrument, wat gemixt kan worden met Djembe’s , human beat box of andere ritme instrumenten. Met dit blaasinstrument van de Aborigines worden hele  verhalen vertelt en kunnen bijvoorbeeld dieren worden nagebootst. De omgeving wordt hierdoor muzikaal in kaart gebracht. Vaak wordt in workshops geoefend op PVC buizen. 

 

Muurschildering

Onder begeleiding van kunstenaars van Dreamweb en de Aboriginal Art and Instruments Store in Amsterdam maken we op school een muuschildering. Voor deze muurschildering wordt gebruik gemaakt van de symbolische beeldtaal van de Aborigines. De klas, school of leerkracht kiest een thema dat verbeeld zal worden in de muurschildering, en dat te maken kan hebben met respect, identiteit en samenwerken.

Wat zijn de stappen die genomen worden op school :

Introductie : Uitleg over het project door de leerkracht. Voorbeeld DVD van het maken van de muurschildering in Zoetermeer. Verder korte films over Aboriginal jongens die door trots te zijn over hun aboriginal afkomst uit de problemen komen waar ze inzitten.

Stap 1: Optioneel: het maken van werkstukken (op papier, met powerpoint ) over het onderwerp leven in 2 werelden. Gevraagd wordt eerste schetsen te maken van eigen symbolen en persoonlijke en groepsthema’s te verzinnen. Het kunnen ook symbolen zijn van sterke cultuur kenmerken uit de eigen cultuur ( bijv. een symbool voor Allah, vrijheid van meningsuiting, de kerk en de staat/regering, )

Stap 2: het kiezen van een thema voor de muurschildering. Voorbeelden : Respect, Identiteit, samenwerking

Stap 3 : het maken van een ontwerp voor de muurschildering

Stap 4 : het maken van de muurschildering

Stap 5 : het filmen en fotograferen van het proces en het resultaat : het maken van een projectsite over the making of…

 

Het maken van de muurschildering en het gebruik van Aboriginal symbolen hierin staat voor het samenkomen van ideeën, visies en handen van alle deelnemers op een centrale plek in de school. Dreamweb heeft inmiddels ervaring met het maken van zo’n muurschildering met deelname van kinderen uit verschillende culturen, en het Werkt !!  Zie resultaten in Zoetermeer op http://www.dreamweb.nl/ZDU/mural/mural-impressies.htm

 

 

 

Overzicht Intro

Bestellen

Terug naar begin intro